Konferencja metodyczna „Uczenie się przez dociekanie – metoda IBSE w praktyce” – 10.11.2021 r.
10 listopada 2021 r. odbyła się konferencja metodyczna, w której uczestniczyli nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i matematyki oraz studenci. Celem konferencji było zachęcenie nauczycieli do pracy metodami IBSE- nauczania i uczenia się przez dociekanie naukowe.
IBSE to nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych kształtujące postawy badawcze ucznia (nauczanie i uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe), stanowi zaprzeczenie lekcji przewidywalnych.
Po co nam IBSE?
- Społeczeństwo XXI w. znajdzie informacje w dostępnych źródłach; ważniejsze dla niego są kompetencje.
- Wprowadzenie IBSE ma szansę istotnie przyczynić się do poprawy poziomu wykształcenia w społeczeństwie i do wzrostu kluczowych kompetencji.
- Metoda IBSE to metoda rozumnego i dociekliwego odkrywania, którą można wykorzystywać także w innych dziedzinach.
Kluczowe cechy IBSE
- Rozwijanie kultury opartej na stawianiu problemów/zagadnień/pytań.
- Praca w duchu naukowym (wykorzystanie cyklu pracy naukowców w stawianiu i badaniu zagadnień w toku uczenia się).
- Uczenie się na błędach.
- Zabezpieczenie wiedzy podstawowej, samodzielne ustanowienie przez uczniów powiązań myślowo-poznawczych pomiędzy elementami wiedzy nabytej z różnych źródeł.
- Kumulacyjny proces uczenia się.
- Doświadczenie granic możliwości dyscyplin naukowych oraz podejść interdyscyplinarnych.
- Zachęcanie w jednakowym stopniu dziewcząt i chłopców do udziału w edukacji w zakresie wszystkich dyscyplin przyrodniczych i ścisłych.
- Promowanie współdziałania i współpracy uczniów.
- Autonomiczne uczenie się; dostrzeganie potrzeb zarówno uczniów z trudnościami, jak i uczniów utalentowanych; dywersyfikacja nauczania.
W odróżnieniu od podawczego sposobu przekazywania wiedzy, faktów, definicji- IBSE opiera się na kształtowaniu postaw i kompetencji badawczych oraz wspieraniu samodzielności uczniów.
Program konferencji
„Uczenie się przez dociekanie – metoda IBSE w praktyce”
10 listopada 2021r. (środa) |
|
9.45– 10.00 |
Rejestracja uczestników. (Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie, ul. Słoneczna 2) |
10.00 – 10.10 |
Uroczyste otwarcie Konferencji. Przywitanie zaproszonych gości. Ewelina Braun- dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 |
10.10 – 12.00 |
„Rozszerzona rzeczywistość w edukacji”.wykorzystanie technologii Apple w edukacji. Możliwości edukacyjne Apple rozwijające umiejętności programowania, kreatywności czy wspierające nauczanie zdalne. Program Apple Teacher. |
12.00– 13:00 |
"Laboratorium przyrodnika - między kuchnią molekularną, dietami Łukasz Sporny- dyrektor Centrum Chemii w Małej Skali. Absolwent UMK |
13:00 – 13:20 |
Przerwa |
13:20 – 15.20 |
"Laboratorium przyrodnika - między kuchnią molekularną, dietami |
15.20– 16.00 |
Dyskusja panelowa. Podsumowanie konferencji. Ankieta ewaluacyjna. Podziękowanie za udział. |
Materiały pokonferencyjne:
- „Rozszerzona rzeczywistość w edukacji”
- "Laboratorium przyrodnika - między kuchnią molekularną, dietami a IBSE" materiały uczestników
- poster
- program konferencji
Działanie realizowane w ramach projektu Powiślańska Szkoła Ćwiczeń – Kwidzyn”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.