Uczniowski budżet obywatelski „Zmieniam Nowy”
Projekt „Zmieniam Nowy” powstał z inicjatywy Dyrektora Szkoły, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. Idea projektu nawiązuje do budżetu obywatelskiego, który jest coraz częściej stosowany na różnych szczeblach samorządu. Zadaniem projektu jest zaktywizowanie młodzieży do udziału w życiu społecznym, zarówno w najbliższym środowisku, jak i w kraju, a także nauczenie dostrzegania potrzeby szukania rozwiązań korzystnie wpływających na jakość życia społeczności lokalnej.
Budżet obywatelski (partycypacyjny) – to demokratyczny proces dyskusji i podejmowania decyzji, w którym mieszkańcy (w naszym przypadku uczniowie) decydują o tym, w jaki sposób wydawać część budżetu, po wcześniejszych konsultacjach i ogólnym głosowaniu. Tym samym taka forma demokracji umożliwia obywatelom (uczniom) dyskusję oraz bezpośredni wpływ na podjęcie decyzji o przeznaczeniu części budżetu na przedsięwzięcia zgłoszone bezpośrednio przez obywateli (uczniów).
I.Cele projektu:
- rozwijanie samorządności i kompetencji obywatelskich w szkole poprzez podejmowanie przez wszystkich uczniów inicjatyw związanych z samorządnością obywatelską,
- rozwijanie postawy odpowiedzialności za siebie i społeczność szkolną,
- atrakcyjny sposób na zwiększenie zaangażowania społecznego młodzieży,
- rozwijanie kreatywności i sprawności organizacyjnej.
- Istota projektu
1.Projekty zgłaszane do Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego to inicjatywa uczniowska, która ma przyczyniać się do:
- poprawy warunków uczenia się i komfortu nauki (zakup pomocy, sprzętu, oprogramowania itp.)
- poprawy estetyki otoczenia
- organizacji wydarzenia o charakterze kulturalnym, edukacyjnym lub sportowym
- Finansowanie projektu nie może obejmować:
- wynagrodzenia dla grupy projektowej
- kosztów remontu pomieszczeń szkolnych
- Projekt musi być skierowany do możliwie dużej liczby odbiorców ( czyli wykraczać poza zasięg jednego zespołu klasowego)
- Pomysł musi być zgodny z zasadami działania szkoły, jej misją, prawem oświatowym oraz statutem szkoły
III. Grupa projektowa
1.Projekt może zgłosić grupa co najmniej trzech uczniów.
- W skład grupy projektowej muszą wchodzić uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie
IV. Budżet projektu
1.Budżet projektu wynosi 1500 zł.
- Koszt realizacji zgłaszanego pomysłu nie może przekroczyć tej kwoty.
- Projekt jest finansowany ze środków Rady Rodziców.
- Etapy projektu
- Zgłaszanie pomysłów, kalkulacja kosztów.
- Konsultacja z Dyrekcją pod względem możliwości realizacji pomysłu.
- Zgłoszenie projektu poprzez złożenie formularza w sekretariacie
- Głosowanie wszystkich uczniów.
- Realizacja wybranego projektu.
V. Ogólne zasady postępowania:
- Zasady zgłaszania projektów:
- Projekt musi być pożyteczny dla społeczności szkolnej, musi służyć np. poprawie warunków uczenia się lub wypoczynku w czasie przerw, poprawie estetyki otoczenia, komfortu pracy, promocji uczniów itp..
- Projekt musi być zrealizowany i rozliczony w terminie do 31 marca danego roku szkolnego.
- Projekty należy składać na „Formularzu zgłoszeniowym”, który można uzyskać w sekretariacie lub pobrać ze strony internetowej szkoły.
- Projekt musi mieć Koordynatora Projektu, którym może być pracownik szkoły lub rodzic ucznia szkoły
- Proponowane pomysły muszą być realizowane na terenie szkoły.
- Weryfikacja i sprawdzane pod kątem wykonalności i zgodności z regulaminem przez Komisję Projektu
Każdy projekt zostanie sprawdzony i zweryfikowany pod względem formalnym oraz przepisami obowiązującymi w szkole przez Komisję Projektu powołaną przez dyrektora szkoły.
- Promowanie projektów i głosowanie uczniów
- Wszystkie projekty pozytywnie zweryfikowane przez Komisję Projektu będą poddane głosowaniu przez wszystkich uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie w głosowaniu tajnym.
- Głosowanie poprzedza akcja promocyjna dotycząca projektów prowadzona przez zespoły projektowe.
- Każda grupa ma możliwość promowania swojej inicjatywy na terenie szkoły np. poprzez plakaty, telebim, radiowęzeł, happening itp..
- Każdy uczeń może oddać tylko jeden głos.
- Podstawą do głosowania jest dokument tożsamości ze zdjęciem lub identyfikator ucznia.
- Głosowanie przeprowadza trzyosobowa Szkolna Komisja Wyborcza powołana przez Samorząd Uczniowski.
- Realizacja zwycięskiego projektu
- Projekt, który otrzyma największą liczbę głosów (zwykła większość) zostanie przekazany do realizacji.
- Grupa zwycięskiego projektu realizuje go we współpracy i pod opieką wskazanego w formularzu Koordynatora Projektu.
- W razie niewykorzystania środków z budżetu projektu przez zwycięską grupę dopuszcza się realizację kolejnych projektów zgodnie z miejscami na liście rankingowej.
VI. Harmonogram działań.
Termin |
Działanie |
Do 10 grudnia |
Kampania informacyjna (SU, wychowawcy klas, n-ele wos-u, przedsiębiorczości) |
Do 7 stycznia |
Zgłaszanie projektów do sekretariatu szkoły (na formularzu zgłoszeniowym) |
8 -9 stycznia |
Weryfikacja zgłoszonych projektów |
10 stycznia |
Ogłoszenie listy projektów |
27-31 stycznia |
Kampania informacyjna (promowanie projektów poprzez radiowęzeł, telebimy, plakaty, na lekcjach wychowawczych) |
3 lutego |
Głosowanie nad projektami |
Do 5 lutego |
Ogłoszenie wyników głosowania poprzez umieszczenie Listy rankingowej w gablocie szkoły oraz w ogłoszeniach w e-dzienniku |
Do 31 marca |
Realizacja wybranego projektu |