Warsztaty dla nauczycieli szkół wspieranych – 7.10.2021 r., 20.10.2021 r.
7 października 2021 r. odbył się warsztat dla nauczycielek/ nauczycieli ze szkół wspieranych pt. „Metoda nauczania oparta o rozwiązywanie zagadnień problemowych”.
Warsztaty z zakresu przedmiotu przyrodniczych, matematyki i języków obcych odbyły się 20 października 2021 r. i dotyczyły następujących zagadnień: „Jak zachęcić ucznia do nauki poprzez eksperyment?”, „Zmiany na maturze 2023 r.”, „eTwinningprojects. Web 2.0. tools. Gry językowe”.
Warsztat z informatyki dotyczył zastosowania metody problemowej w praktyce szkolnej. Zadaniem współczesnej szkoły jest rozwijanie aktywności uczniów, samodzielności w ich myśleniu i działaniu, wywoływanie pozytywnych motywacji oraz uczenie umiejętności współpracy. Aby sprostać tym wymaganiom, warto zastosować metody nauczania problemowego(problem based learning- PBL).
Programu warsztatu „Metoda nauczania oparta o rozwiązywanie zagadnień problemowych”.
1. Dyskusja nt. oczekiwań uczniów i typów nauczycieli.
2. Coaching jako forma pracy współczesnego nauczyciela.
3. Rola nauczyciela –coacha.
4. Techniki coachingu.
5. Rodzaje coachingu.
6. Metody problemowe.
7. Model SAMR.
8. Metoda WebQuest.
9. Gamifikacja jako sposób na aktywizowanie i motywowanie uczniów.
Warsztat dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych dotyczył rozwijania aktywności badawczej uczniów. Szkoła musi dostosować się do zmian otaczającego świata w sposób celowy i twórczy. Pomocne w osiąganiu tego celu są obserwacje, doświadczenia i eksperymenty. John Dewey stwierdził, że doświadczenie jest źródłem zdobywania i weryfikowania wiedzy. Obserwacja i eksperyment edukacyjny są ważnymi instrumentami poznawania w naukach przyrodniczych. Zajęcia wykorzystujące eksperymenty przyrodnicze zachęcają uczniów do rozwiązywania problemów, kształtują u nich umiejętność formułowania hipotez i ich weryfikowania, cierpliwość, wytrwałość i systematyczność.
Program warsztatu: „Jak zachęcić ucznia do nauki poprzez eksperyment?”
1. Umiejętności i kompetencje.
2. Metody naukowe: obserwacja i eksperyment.
3. Eksperyment a doświadczenie
4. Rola eksperymentu w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych.
5. Rodzaje eksperymentów.
6. Etapy procedury badawczej.
7. Pokaz eksperymentu z zachowaniem procedury badawczej
Warsztat metodyczny z matematykidotyczył zmian w wymaganiach egzaminacyjnych na egzaminie maturalnym.Tematyka warsztatu obejmowała poniższe zagadnienia:
- Wprowadzenie do zmian w zakresie wymagań ogólnych i szczegółowych na egzaminie maturalnego.
- Analiza porównawcza.
- Wdrożenie zmian w pracy z uczniem.
Program warsztatu „Zmiany na maturze 2023 r.”
1. Nowa matura 2023.
- Informator maturalny.
- Wybrane wzory matematyczne.
- Kryterium 30% pkt na poziomie rozszerzonym.
2. Nowa formuła arkusza:
- Zmiana liczby zadań.
- Zmiana liczby punktów.
- Nowe rodzaje zadań.
Podczas warsztatu z języków obcych przedstawiono nauczycielom, jak w sposób efektywny i edukacyjny wykorzystywać eTwinning.
Portal eTwinning (www.etwinning.net) oferuje narzędzia internetowe umożliwiające nauczycielom znalezienie partnerów do współpracy, zakładanie projektów, dzielenie się pomysłami, wymienianie się przykładami najlepszych praktyk oraz natychmiastowe rozpoczęcie współpracy z wykorzystaniem różnych, specjalnie dopasowanych do potrzeb narzędzi, dostępnych w eTwinningu.
eTwinning jest elastyczny – pozwala na swobodny wybór tematu, czas trwania projektu, planowanych działań, określenie liczby szkół partnerskich. eTwinning zachęca do poznawania i wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz aktywnych metod pracy z uczniem. Program wspiera rozwijanie wszystkich kompetencji kluczowych już od najmłodszych lat. Projekty mogą dotyczyć różnorodnych tematów i zagadnień, w innowacyjny sposób łączyć problematykę z różnych przedmiotów szkolnych, pozwalając jednocześnie na wzbogacanie wiedzy ucznia zgodnie z podstawą programową.
Program warsztatu „eTwinningprojects. Web 2.0. tools. Gry językowe”.
1. Wprowadzenie do programu eTwinning
- Charakterystyka
- Adresaci
- Zalety
2. eTwinning w szkole
- Powiązanie programu z podstawą programową.
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji, w tym podczas realizacji działań w ramach eTwinning.
- Przykłady dobrych praktyk – aspekt interdyscyplinarności projektów współpracy.
- Doskonalenie nauczycieli – możliwości oraz formy szkoleń (stacjonarne oraz online), przykłady.
- Zalety programu w kontekście całej społeczności szkolnej, a nie tylko pojedynczego nauczyciela.
Działanie realizowane w ramach projektu Powiślańska Szkoła Ćwiczeń – Kwidzyn”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.