Warsztaty dla nauczycieli szkół wspieranych – 9.11.2021 r.
Warsztaty dla nauczycieli szkół wspieranych – 9.11.2021 r.
9 listopada 2021 r. odbyły się warsztaty dla nauczycielek/ nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, matematyki i języków obcych ze szkół wspieranych.
Warsztat dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych dotyczył zastosowania gier dydaktycznych w procesie edukacyjnym. Gry dydaktyczne pełnią funkcję metody nauczania (zaliczane są do metod problemowych) oraz środka dydaktycznego. Wspomagają proces nauczania – uczenia się i wpływają na efektywność kształcenia. Gry dydaktyczne kształtują kompetencje kluczowe. Gry dydaktyczne wpływają na sferę: intelektualną, emocjonalną, motywacyjną i społeczno-moralną. Doskonalą wszystkie operacje myślowe i skutecznie przyczyniają się do rozwijania spostrzegawczości, wyobraźni, pamięci, zaś przez swoją atrakcyjność dostarczają wielu przyjemnych doznań, które budzą pozytywną motywację do nauki.
Gry dydaktyczne, łącząc w sobie elementy zabawy, nauki i współzawodnictwa, są atrakcyjnym uzupełnieniem treści merytorycznych. Wpływają one dodatnio na aktywność uczniów oraz na kształtowanie pożądanych wśród nich postaw, wywierając pozytywny wpływ na efektywność nauczania. Dzięki nim ćwiczą pamięć, spostrzegawczość, szybkość reakcji oraz umiejętność logicznego kojarzenia faktów. Zadania w grze dydaktycznej sprawdzają także umiejętność wykorzystania wiadomości w praktycznym rozwiązywaniu problemu, jakim jest sytuacja w grze. Zaletą tej metody jest możliwość regulowania stopnia jej trudności.
Stosowanie na lekcjach metody gier dydaktycznych przynosi szereg korzyści, należą do nich między innych: zwiększone zaangażowanie uczniów, rozwijanie kreatywności i innowacyjności, zwiększenie efektywności uczenia się, rozwijanie umiejętności współpracy, poprawa komunikacji.
Program warsztatu: „Gry dydaktyczne na przedmiotach przyrodniczych”
- Podział metod nauczania z uwzględnieniem gier dydaktycznych.
- Podział gier dydaktycznych.
- Korzyści z zastosowania gier dydaktycznych.
- Gry dydaktyczne z włączeniem narzędzi technologii informacyjnych i komunikacyjnej (TIK)- wykorzystanie aplikacji: Mentimeter.com, QR-online.pl, Mal-den-code.de, Tricider.com, Answergarden.ch, Quizizz, Padlet
Warsztat metodyczny z matematyki dotyczył metodyki rozwiązywania zadań optymalizacyjnych.
Program warsztatu „Rozwiązywanie zadań optymalizacyjnych”
- Podstawa programowa. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.
- Zapisy dotyczące optymalizacji w podstawie programowej.
- Przykłady zadań z Informatora maturalnego.
- Wykorzystanie programu GeoGebra do wizualizacji zagadnień związanych z optymalizacją i pochodną funkcji.
- Rozwiązywanie zadań optymalizacyjnych.
Podczas warsztatu z języków obcych przedstawiono nauczycielom ofertę oraz możliwości realizacji edukacyjnych projektów współpracy ze szkołami partnerskimi m.in. w UE.
Program warsztatu „ Projekt skazany na powodzenie”
- Przedstawienie programów, które oferują finansowanie realizacji projektów współpracy szkół.
- Charakterystyka,
- Adresaci,
- Możliwości.
- Wymogi formalne.
- Zalety
2. Przykłady dobrej praktyki.
- Powiązanie programu z podstawą programową
- Wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji, w tym podczas realizacji działań w ramach eTwinning.
- Przykłady dobrych praktyk – aspekt interdyscyplinarności projektów współpracy.
- Doskonalenie nauczycieli – możliwości oraz formy szkoleń (stacjonarne oraz online), przykłady.
- Zalety programu w kontekście całej społeczności szkolnej, a nie tylko pojedynczego nauczyciela .
- eTwinning jako skuteczne wsparcie w edukacji zdalnej i stacjonarnej.
Działanie realizowane w ramach projektu Powiślańska Szkoła Ćwiczeń – Kwidzyn”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.